Sikkerhedsbrud i Silkeborg Kommune: data eksfiltreret og risiko for sms-svindel

Foto: Silkeborg kommune.
dato

I perioden fra 19. juni 2024 til 2. juli 2024 oplevede Silkeborg Kommune en sikkerhedsfejl, som blev opdaget den 5. juli 2024. Leverandøren har siden da forhindret yderligere udnyttelse af fejlen.

Sikkerhedsbruddet resulterede i, at data såsom telefonnumre, afsendernavne, indhold af meddelelser, afsendelsestidspunkter og status for modtagelse blev eksfiltreret. Dette dataudtræk har givet anledning til bekymringer om potentielle risici for de berørte personer.

For at imødegå bruddet og forhindre yderligere eksfiltrering blev der straks taget tekniske foranstaltninger. Ikke desto mindre kan konsekvenserne af sikkerhedsbruddet føre til uønsket kommunikation eller målrettede phishing og smishing-angreb.

Datatilsynet har advaret om en forhøjet risiko for SMS-svindel og opfordrer alle berørte til at være ekstra opmærksomme. For gode råd om, hvordan man beskytter sig mod sådanne trusler, henvises der til sikkerdigital.dk.

Silkeborg Kommune informerer om, at de berørte personer har mulighed for at kontakte kommunen via sikkermail eller ringe på telefonnummer 8970 1000. Derudover kan man kontakte Silkeborg Kommunes Databeskyttelsesrådgiver via kommunens hjemmeside silkeborg.dk. Hvis der ønskes yderligere klage, kan dette ske til Datatilsynet via datatilsynet.dk.

For at sikre, at alle de berørte personer bliver informeret, vil Silkeborg Kommune sende SMS'er med henvisning til denne nyhed. Det er afgørende for kommunen at sikre, at alle berørte bliver tilstrækkeligt informeret og taget hånd om.

https://silkeborg.dk/nyheder/orientering-om-brud-paa-persondatasikkerheden

Kilde: Silkeborg Kommune