Plakater med budskaber om spritkørsel bliver nu synlige i Silkeborg Kommune for at minde bilister om, at de ikke skal sætte sig bag rattet, hvis de er i tvivl om deres promille. Formålet er at få bilisterne til at tænke over, hvordan de kommer sikkert hjem fra fest og opfordre til at planlægge hjemtransporten allerede inden festen begynder.
Trods tidligere fald i antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i spritulykker er denne udvikling de seneste år stagneret. Dette understreger nødvendigheden af tiltag som Silkeborg Kommunes kampagne for at sætte fokus på et problem, der fortsat fylder for meget i trafikken.
Alle kan bidrage til at forebygge spritkørsel, eksempelvis ved at gribe ind, hvis nogen forsøger at køre spirituspåvirket, eller ved at tilbyde alkoholfri drikkevarer og muligheden for overnatning. Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man højst indtager én genstand, hvis man skal køre hjem, og nye bilister skal være opmærksomme på, at promillegrænsen for dem er 0,2 de første tre år med kørekort.
Silkeborg Kommune håber, at plakaterne vil gøre en forskel ved at minde alle om deres ansvar i at skabe sikre rammer på vejene.